Framtiden för SEO, intervju med Håkan Persson

hakanSEO brukar man använda som förkortning för begreppet Search Engine Optimisation. På svenska kallas det ofta rätt och slätt för sökmotoroptimering. Det är ett ord som innefattar allt man gör på webben för att ens site ska ranka bättre i sökmotorer som framför allt Google, och det är också en marknadsföringsaktivitet som fler och fler får upp ögonen för.

En som jobbar med sökmotoroptimering, och driver siten Sokmotoroptimering.se, är Håkan Persson. Jag passade på att ställa några frågor till Håkan om SEO:

Hej Håkan! Tack för att du tar dig tiden! Hur länge har du arbetat med sökmotoroptimering?
Jag har arbetat som frilansande sökmotorkonsult sedan 2008, så lite drygt fem år har det blivit allt som allt. Innan dess jobbade jag som webmaster på ett företag i Halmstad. Som webmaster kom jag i kontakt med sökmotoroptimering relativt tidigt. På den tiden var det också ganska enkelt att ranka, det kunde ibland räcka med att fylla en sida med nyckelord! Idag är det betydligt mer komplicerat.

Vilken är den viktigaste egenskapen man bör ha för att bli en bra sökmotoroptimerare?
Ett öppet sinne. Utan det så vågar man till slut inte testa nya saker eftersom man blir så övertygad om att de gamla sanningarna stämmer. Att hela tiden testa teorier och prova vad som fungerar (och inte fungerar) är nödvändigt idag om man ska hänga med. Googles uppdateringar sker allt oftare och blir allt större, så den som jobbar på samma sätt idag som vi gjorde 2009, kommer definitivt att ha problem.

Vilket tips skulle du ge någon som precis ska börja sätta sig in i SEO?
Testa dig fram! Allt du behöver är några hundralappar till ett webbhotellskonto och ett par domäner för att komma igång. Så länge du inte arbetar med kunders siter har du alla möjligheter i världen att testa teorier, mäta förändringar och lattja runt i Googles index!

Hur ser du på framtiden för sökmotoroptimering?
Som marknadsaktivitet ser jag definitivt en framtid i SEO. Samtidigt så är det nog många sökmotoroptimerare som är nervösa över det senaste årets utveckling: tempot är högre och kräver mer av den som utför sökmotoroptimering. Av den anledningen tror jag att vi kommer att få se fler uppköp framöver. Kostnaden för SEO kommer också att öka generellt när högre kvalitet krävs, men kunderna kommer inte att ha några problem att få tillbaka sina pengar om de anlitar bra konsulter eller byråer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *